måndag 31 december 2012

Epilog 2012

Mina tankar och lite kort kuriositet över mina upplevelser och tankar av löpåret 2012.

Efter att ha börjat löpträna mer aktivt 2010 får man väl anse att min "löpkarriär" varat i ca 2 år. 2011 gick i en spik rak kurva upp och jag kunde öka farten vid i stort sätt varje lopp. I min iver att bli snabbare ökade jag 2012 mängden i träningen från 2081 km år 2011 till 2929 km år 2012 (i skrivandets stund 31dec). Jag minns min första runda 1 jan 2012 med Sara och Mikael då jag funderade lite vilka utmaningar som låg framför mig 2012. Hade fått lite "blodad tand" av 2011 och tänkte mig plöja lopp efter lopp med bättre tider. Så blev det inte. Det tog lite stopp med att fixa personbästa i den takt som 2011 erbjöd. Jag sprang ju mer och en ökad mängd borde ju göra mig bättre. Jag fick helt enkelt lite hybris.

Träningen i vardagen:
Som småbarnförälder är det minst sagt full snurr på vardagen. Ett pusslande om allt möjligt som skall hända och ske. Anpassar träningen så gott det nu går efter detta.
Har tränat på lite olika sätt och har läst div olika förslag och upplägg. I höstas beställde jag boken löpträning mitt i livet av Marcus Nilsson och detta verkar vara en seriös och bra bok. I denna bok finns träning upplagt i block och begrepp som perodisering, pulsering, progression har varit helt främmande för mig. En tanke slog mig när jag stack ut häromkvällen. Sa till min fru "Jag sticker bara ut o kutar en timme" ehh.. tja. Vad skall jag hitta på? Vad är syftet med detta?. Skall springa och det finns kanske 5000 sätt att göra detta på...
2013 hoppas jag verkligen att helt enkelt kunna träna lite smartare och med bättre kontroll samt ha en vettig plan för att bli bättre.

Loppen 2012:
Heleneholms halvmarathon:
Nöjd med detta lopp och sprang i mål på 1.23:14. Början på våren och var taggad till tusen. Denna säsong kommer jag kunna öka farten

Växjöloppet 21km:
Ett trevligt lopp och en fin dag med hela familjen. Blev fruktansvärt jobbigt vid 13km till målgång. Trodde verkligen inte detta. Fick slita och jobba. Tid: 1.24:54.

Malmömilen:
Inför detta lopp körde jag på träningsprogrammet från jogg.se hemsida om milen på 35min. Slet på mina träningspass och hade stora förväntningar om nytt pb på milen. Skulle under 37min. Sprang i mål på 37:30 efter att sprungit "halvdö" längs Malmös gator sista 5km.

Malmö halvmarathon:
För mig ett sista ryck på distansen 21km 2012. Kul fram till 15km, sedan kom hammaren i värmen och det var riktigt jobbigt sista 5km. Tempot sjönk som en sten och orkade inte mot slutet. Målgång 1.24:05

Yddingeloppet 12km:
Terränglopp med backar (typ lidingöloppet) Årets bästa lopp! Efter att hamna för långt bak i starten och fick springa lite "slalom" första km gick det här loppet bäst på hela säsongen. Nästan lite omotiverad och sprang det här loppet med lite "det får blir vad det blir". Full kontroll hela loppet, bra känsla och kände mig ruggigt stark i varje backe, kunde öka sista 2km. Tid i mål 46:25.

Skador:
Löparknä, löparknä och åter löparknä. Jag känner "doften" av detta från och till. Detta är min akilleshäl. Några veckor denna höst höll mig borta från löpningen p g a detta. För mig är styrka och stretch ett måste för att över huvudet taget kunna springa lite längre sträckor. Hade egentligen lite tankar på att springa ett marathon denna höst men löparknä satte stopp för detta.

F ö har jag 2012 fått uppleva mycket roliga tillfällen i samband med löpningen. Lite osäker och försiktig med att sätta upp högt ställda mål med löpningen 2013. Någon större ökning av mängd blir det inte i alla fall. Något som jag verkligen upplever och behöver förbättra är att träna uthållighet i olika tempon. Det håller liksom inte att "chansa" på att fixa halvmaran på 1.20 alt milen under 37 min om jag inte riktigt har uppnått detta tempo på träning. Att helt enkelt känna de olika tänkta farterna för respektive distans som jag föreställer mig att klara. Att vara realist och inse hur bra jag verkligen är och utifrån detta bygga vidare.

Har egentligen inte riktigt planerat in med säkerhet något lopp än. En tanke som slår mig är att få springa ett marathon i Köpenhamn i slutet på maj. En bit kvar, vill vara skadefri, träningen skall fungera, mycket som skall falla på plats.

2 kommentarer:

  1. Du tränar ju väldigt mycket för att vara småbarnsförälder mitt i livet Johan och du har verkligen nått finfina resultat under den korta period du löptränat! Löparknä är inte roligt utan smärtsamt och svårt att bli av med. Bättre löpteknik och framförallt ett kortare löpsteg som avlastar knä och höft hjälper mycket. Det ska bli roligt att följa dig under 2013, är övertygad om att du har fina resulta i dig även om du drar ner lite på mängden löpta kilometer.

    SvaraRadera
  2. Hej Staffan! Tack för din kommentar.
    Kul att det är ngn som läser på min blogg :-)
    Hoppas att vi når nya framgångar 2013!
    Bästa hälsn
    //Johan

    SvaraRadera